Beskrivning
O.S Acoustics DBS8 är en ultrahögupplöst referensstudiomonitor med minimal frekvens eller tidsdomänförvrängningar
Noggrant utformad för att uppnå bästa möjliga prestanda från unika materialval och utvalda komponenter.
Denna högtalare försvinner bort för att återge en imponerande ljudscen med en exceptionell nivå av realism.
Skapad för studiobruk men dess prestanda passar lika bra för audiofiler.
Perfekt som referensmonitor i studion men lika smart för hemmabruk, särskilt om rummet är svårmöblerat för bra akustik.
Kvalitén på elektroniken och alla andra detaljer, medför att DBS8 även är en mycket intressant kandidat för high-end bruk i hemmet.
Fantastisk frekvensgång och grymt faslinjär, för att verkligen återge musiken utan färgning.
Vansinnigt praktiskt med 8 förinställda ljudkurvor!
Föregångaren DB7 fick fina lovord från marknaden. Nu finns uppgraderingen DBS8, som är en sluten design och använder den mindre vanliga mid-tweeter-mid (MTM), eller D’Appolito, konceptet. Ett sådant arrangemang medför många fördelar jämfört med att använda en enda stor bashögtalare, inklusive minskad termisk kompression, ett minskat vertikalt spridningsmönster (vilket hjälper till att minska reflektioner på skrivbord och tak), förbättrad frekvensrespons utanför axeln och mindre hörbar konuppdelning. Baselementen är 6.5-tum från SEAS.
Fler ”audiofiler” har övergått till att använda aktiva högtalare. Varför? Ett vanligt svar är, ”jag var trött på att få balans med högtalare och förstärkare i mitt vardagsrum, så jag skaffade ett aktivt system med DSP, så jag kan mycket lättare anpassa ljudet i rummet utan allt för mycket akustikbehandling”.
Key Features:
• Extremely linear frequency response
• Exceptional impulse time response
• Time-coherent FIR phase correction filter
• Very low thermal distortion, vastly improving dynamics
• Large, high-fidelity ceramic coated magnesium tweeter
• Dual aluminium LF drive units
• Powerful, ultra audiophile class-D amplification
• Vanishingly low THD distortion
• Low crossover point for improved imaging
• Advanced DSP, dual-voiced with 8 presets
• FEM optimised, heavy 25mm sealed cabinet with 30mm baffle.
• Energy Star and ErP power saving compliant with Wake On Music
• Universal Mains with Power Factor Correction
• High quality 24-bit 96kHz Cirrus Logic AD/DA converters
• Individually calibrated and hand tested
Videoklipp av en musikproducent tycker till
Designfilosofin för DBS8 var att se bortom traditionella frekvensresponsdiagram med hjälp av en mångdisciplinerad metod för att minska distorsion under alla aspekter av designprocessen. Resultatet är en studiomonitor med oklanderlig övergående respons, tonbalans och faskoherens, som på ett troget sätt kan återskapa inspelningens känsla och känslor med en extraordinär detaljnivå och klarhet.
DBS8 drar nytta av en stor 28 mm diskant (från Eton), byggd med samma keramiska belagda magnesiummaterial som andra diskanthögtalare, som fungerar som en kolv för att upprätthålla harmonisk renhet. Den större diskanten har ett utökat frekvenssvar, högre effekthantering och lägre THD, intermodulation och termisk snedvridning. Drivs av en 150 W RMS-förstärkare med gott om utrymme, som kan leverera snabba och exakta transienter utan distorsion.
DBS8 använder en förseglad skåpdesign (sluten låda) som möjliggör en mycket snabb övergående basrespons med en snabbare förfallstid än portad eller basreflexsystem. DBS8-lådan är konstruerad med kraftiga 25 mm väggar och har en extra tjock 30 mm frontplatta. En komplex konstruktion för att minska vibrationsförvrängning och stående vågor. Hela designen har tillverkats med ledande programvara för Finite Element Analysis, som vanligtvis är reserverad för design av vindkraftverk och fartygspropellrar.
Den inbyggda DSP-modulen erbjuder ett urval av åtta förinställningar. Välj mellan platt axel eller uttryckt, som tar hänsyn till mer av off-axelns effektrespons. Varje förinställning har möjlighet att aktivera eller inaktivera FIR-faskorrigeringsfiltret. Slutligen finns det också ett alternativ för korrigering av rumsgränser som ger mer kontroll när enheten placeras nära reflekterande ytor som väggar. Detta motverkar effekterna av gränsförstärkningar i låga frekvenser.
Klass-D T-Pro2-förstärkarmodulen (UMAC™ teknik från Pascal) erbjuder oöverträffade ljudfilspecifikationer, otroliga effektreserver och hög dämpningsfaktor som säkerställer snabb, tät kontroll av dynamik och bastransienter. Konfigurerad för att följa ErP (1275/2008 / EC) och Energy Star-direktiven med mindre än 0,5 watt i standby-läge. Intelligent standby-signalbehandling i DSP initierar standby-läge när ingen signal har upptäckts under en tid av 15 minuter. När den är aktiverad reduceras förstärkarens strömförbrukning vanligtvis till 0,2 watt. Förstärkaren lämnar automatiskt vänteläge så snart en signal har identifierats igen, vanligtvis vaknar den upp på 660 millisekunder utan hörbara pop-up och klick som är inneboende i andra mönster.
Redan från första dagen jag kopplade in mina DBS8 så har jag älskat att arbeta med dem. Vare sig jag spelar in, mixar eller mastrar musik så kan jag snabbt och enkel höra hur materialet jag arbetar med står sig mot ett förväntat slutresultat.
Det är enklare än någonsin att ta beslut jag litar på. Samtidigt som jag kan känna närhet, tryck och feeling i musiken så upplever jag en klarhet över hela frekvensspektrumet och att jag kan höra detaljer och nyanser som jag tidigare har gått miste om.
Både ljudproffs och amatörmusiker verkar uppskatta ljudet under hela inspelningsprocessen. Jag gissar att det är tightheten och ”snabbheten” i ljudåtergivningen som gör att de fungerar så bra även i mitt inte alltför stora kontrollrum (ca 30 m^2).
Personligen har jag valt att inte använda de EQ-justeringar som erbjuds via DSP-presets, men tycker att tidsdomänjusteringen i DSP gör en otrolig skillnad.
Kan varmt rekommendera DBS8 till alla som vill kunna arbeta snabbt och enkelt, samt ha feeling under tiden!
/Simeon Hillert hos Studio Elenette (Hillert Audio), Göteborg/
Läs lite mer om teknologin bakom designen
Ladda ner en manual (engelska)
Stor pdf-fil, test i Sound On Sound Maj 2021
En trålande recension i tyska Studio Magazine
VI SÖKER ÅTERFÖRSÄLJARE
Frequency Response |
35 Hz – 21.5 kHz (±2 dB > 50Hz) |
Performance Consistency |
Matched to within 0.5 dB |
Design Principle |
Sealed Cabinet MTM |
Tweeter |
1.1” Ceramic Coated Magnesium |
Woofer |
2 x 6.5” Aluminium |
Crossover |
2.1 kHz |
Phase Tolerances |
± 15° (200 Hz – 20 kHz) |
THD (90 dB SPL at 1m) |
Less than 1% (75 Hz – 20 kHz) |
Max SPL |
105 dB |
Dimensions (HxWxD) |
502 x 222 x 437 mm |
Weight |
15.8 kg |
Amplifier |
Class-D UMAC™ with ultra low distortion |
Power |
500W + 150W (RMS) |
Signal To Noise-Ratio |
>120 dB (A-weighted, 20 Hz – 20 kHz) |
THD+N (Typical use) |
<0.05 % (3 dB below rated power) |
Power Supply |
UREC™ Universal mains switch mode with Power Factor Correction |
Operation Voltage |
Universal Mains, 85-265V, IEC |
Standby Signal Processing |
Energy Star and ErP compliant |
Digital Conversion |
24-bit, 96 kHz Cirrus Logic |
Analogue Input |
Balanced XLR |
DSP Presets |
8 |
__________________________________________________________________________________________________________________
O.S Acoustics grundades officiellt 2015 av företagets grundare Tom Osborne, efter en 20-årig karriär som arbetade inom den professionella ljudindustrin. O.S Acoustics var den naturliga utvecklingen från personlig forskning och experiment med högtalardesign, som bygger på erfarenheterna från att arbeta med ljudåtergivningssystem från en mängd olika tillverkare. Både design och tillverkning sker i Storbritannien.
Läs mer om företaget