ALLA PRISER INKL MOMS

regler-och-villkor

Regler och villkor

Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Lukase AB (Lukase) bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En första bekräftelse genereras automatiskt när du lagt din order. Efter att vi mottagit denna order, hanteras den och därefter erhåller du en ny orderbekräftelse med beräknad leveransdatum.

Vi lämnar 30 dagars öppet köp för alla standardprodukter. Vi vill att varje kund blir nöjd med produkten. Innan retur sker, måste du kontakta oss.
Du som köpare betalar returfrakten och varan måste vara förpackad i originalförpackning och varan måste vara i ursprungligt skick.
SE RUBRIKEN RETURER NEDAN

Undantag från returrätten är vissa löpmetervaror eller specialbeställda varor.

För att handla hos oss måste du vara lägst 18 år.

Export
För leveranser utanför Sverige, läs via denna länk

Pris
I priserna ingår moms med 6 % för böcker och 25 % för övrigt, som standard i e-butiken.
Vid bekräftad beställning, dock kan priserna endast ändras av omständigheter som Lukase inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer.
Orderbekräftelse från e-butiken, som sker med automatik, visar exakt slutbelopp men vid faktureringen tillämpas öresavrundning.

 

Betalningsvillkor

Vi kan erbjuda flera alternativ. Första alternativ är mot 10 dagar faktura (kräver personnummer eller organisationsnummer och du erhåller ett kreditkonto hos oss).
Som alternativ kan vi erbjuda någon form av förskott, såsom betala med Swish, Bankgiro eller PayPal.

VI FÖRBEHÅLLER OSS RÄTTEN ATT VID EN FÖRSTA ORDER, BEGÄRA FÖRSKOTTSBETALNING ELLER PAYPAL BETALNING

Faktura
Lukase levererar inom Sverige mot faktura utställd på 10 dagar från fakturadag/leveransdag, för lagerförda varor, om inget annat är överenskommet. Fakturan skickas som pdf-dokument via registrerad e-postadress och detta sker vid utleveransdagen.
Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag (f.n. 60 kr), samt dröjsmålsränta med 7 %.
Vi tar en enkel s.k.anmärkningskontroll på samtliga kreditkunder.

För beställningsvara sker betalning efter överenskommelse.

Swish
Vi accepterar även förskott via Swish och då behöver vi inte personnummer, för någon kontroll.
Swish konto är 1235000229 (Lukase AB).

Bankgiro
Alternataiv att betala via vårt bankgirokonto, som är 5423-0453

PalPay Faktura (mot kortbetalning)
Vi har som alternativ att du betalar till oss via PayPal, dvs vi lägger inte upp något kreditkonto och gör heller inte någon kreditkontroll.
PayPal Faktura innebär att vi skickar dig en faktura via mail, där du kan betala med kort eller om du själv har PayPal konto, så dras pengarna från detta.
Vid PayPal erhåller du en onlinefaktura, där du får instruktion hur betalning sker. Detta gör även din betalning mycket säker.

 

PRIVATPERSONER
Sedvanlig kreditprövning sker med kännedomskopia och leverans sker normalt endast till folkbokförd adress.
Är avvikande faktura- eller leveransadress noterad, kommer vi att kontakta registrerad kund innan leverans sker, för att säkerställa äkthet i order och undvika bedrägerier.

Om kund inte blir kreditgodkänd (enbart anmärkningskontroll sker) är PayPal Faktura, förskott eller postförskott/efterkrav alternativen.

Leveranser
Alla varor som presenteras i butiken finns normalt som lagervara hos Lukase, om inget annat anges för respektive artikel.
Några varor är noterade som Berställningsvara, dvs de finns inte i eget lager eller kommer att produceras efter order.
Varor som finns i lager skickas normalt inom 2 – 5 arbetsdagar efter det att vi har mottagit din beställning. I de fall en vara måste beställas från leverantör eller tillverkning pågår, kan leveranstiden vara något längre. Då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden.

För paket som inte mottages förbehåller sig Lukase rätten att debitera kunden kostnaderna för returfrakt plus en hanteringskostnad på 80 kr.

Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör eller underleverantör av råvara, inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden.

Transportrisken 
Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig.
Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

Skadat gods
När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta direkt till transportören. Det är viktigt att detta skrivs in på den aktuella fraktsedeln direkt vid mottagandet. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat.
Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar. Dock senast inom en vecka.
Kontakta oss via info@lukase.se 

PRIVATPERSONER

Ångerrätt och Öppet köp
Enligt Distansavtalslagen har du som privatkund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vi levererar mot öppet köp inom 30 dagar.
Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för returfrakten. Ångerrätt och Öppet köp gäller då varor återlämnas i omonterat, brukat och oskadat skick, ej heller specialbeställda varor eller metervara.

Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-post eller telefon inom en vecka. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i.
Lukase följer konsumentköplagen vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Detta gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts ej.

Om du får hem en vara som är felaktig eller felexpedierad, betalar vi givetvis returfrakten. Kontakta oss så skickar vi returfraktsedel.

BESTÄLLNINGSVARA
Vissa varor som är beställningsvara, levereras efter bekräftad och beräknad leveranstid. Betalning efter överenskommelse.

Återbetalningar 
Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller det sätt som kunden föreslår. Betalningar som vi fått via Swish, återbetalas till avsändanrens Swish konto.
Återbetalningen sker inom 5 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/


RETURER

Översikt

Vår återbetalnings- och returpolicy varar i 30 dagar. Om det har gått 30 dagar sedan ditt köp kan vi inte erbjuda dig full återbetalning eller utbyte.
För att vara berättigad till retur måste din vara vara oanvänd och i samma skick som du fick den. Den ska också vara i originalförpackningen.

Vid retur måste varan skickas i originalemballaget samt att alla delar, såsom kablar och manualer finnas med.
Det skall vara i säljbart skick.
Vid mottagandet kontrollerar vi godset.
Avvikelse från detta kan medföra att vi tvingas debitera en avgift som kan vara mellan 5 – 20 % av varans värde.

För att slutföra din retur behöver vi ett faktura/kvitto eller köpbevis.

Det finns vissa situationer där endast partiella återbetalningar beviljas:
Produkt med tydliga tecken på användning
Alla föremål som inte är i originalskick, är skadade eller saknar delar av skäl som inte beror på vårt fel.
Alla varor som returneras mer än 30 dagar efter leverans

Vid retur enligt vår returpolicy som varar i 30 dagar från köp, så ansvarar du som köpare för returfrakten.
Tänk på att varan skall levereras till företaget adress med motsvarande Företagspaket. Varan skall inte skickas till något utlämningsställe eller beläggas med lösen.

Vi kan erbjuda en tjänst för returfrakten.
Då skickar vi en returfraktsedel som vi betalar till transportören DHL. Vi debiterar sedan dig med 150 kr inkl moms. Detta gäller upp till 20 kg.

Återbetalningar

När din retur har mottagits och inspekterats skickar vi ett e-postmeddelande till dig för att meddela att vi har tagit emot din returnerade vara. Vi kommer också att meddela dig om godkännande eller avslag på din återbetalning.
Har du handlat mot faktura från oss och fakturan ännu inte är betald, så kommer du enbart att erhålla en kreditfaktura, som normalt balanserar den utställda fakturan så de tar ut varandra.

Om du blir godkänd kommer din återbetalning att behandlas och en kredit kommer automatiskt att utfärdas.
Återbetalning sker normalt direkt till ditt uppgivna bankkonto, swish-konto eller PayPal-konto. Detta kan bero på hur varan betalades från början.

Rev. 2024-01-04